GRUPA DZIECI 3- LETNICH
W ciągu całego roku na początku każdego zajęcia stosowane są ćwiczenia rytmiczne utrwalające: marsz, bieg i podskoki oraz muzyczne powitanie.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI-CELE OPERACYJNE.
Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne
Dziecko:
– odróżnia rejestry dźwięków granych na pianinie (niski, wysoki)
– określa czy muzyka jest głośna czy cicha
– rozpoznaje akompaniament szybki i wolny
– odróżnia dźwięki czterech instrumentów perkusyjnych: bębenek, kołatka, grzechotka, trójkąt.
– rozpoznaje melodię znanej piosenki zagranej na pianinie, dzwonkach, itp.
– reaguje na kilka prostych sygnałów muzycznych
– przyswaja sobie w całości lub we fragmentach około 10 piosenek
Ćwiczenia i zabawy ruchowe, tańce
Dziecko potrafi:
– utworzyć koło wiązane, bez podania rąk,
– utworzyć rząd
– ustawić się w pary oraz w małe kółeczka, na sygnał zmienić kierunek ruchu.
GRUPA DZIECI 4- LETNICH
W ciągu całego roku na początku każdego zajęcia stosowane są ćwiczenia rytmiczne utrwalające: marsz, bieg i podskoki oraz muzyczne powitanie.
Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI-CELE.
Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne
Dziecko:
– rozpoznaje rejestr wysoki, niski, średni
– odróżnia dynamikę o różnym natężeniu (głośno, cicho, średnio)
– określa tempo szybkie wolne i średnio szybkie
– wykonuje prosty rytm piosenki lub tańca za pomocą klaskania, stukania, gry na
instrumentach perkusyjnych
– rozpoznaje i określa charakter muzyki (skoczna, smutna, wesoła.
-odróżnia dźwięk wybranych kilku instrumentów perkusyjnych.
-rozpoznaje melodię piosenek po usłyszeniu ich fragmentów melodycznych.
-prawidłowo reaguje na kilka sygnałów dźwiękowych.
– ustawić się w kole, w dwóch kołach, rzędzie, szeregu, parach, w luźnej grupie
– utrzymać równowagę przy ćwiczeniach z przyrządami, skokach, obrotach, itp.
– wykonywać dwie czynności jednocześnie (koordynacja ruchowa)
– skoki, podskoki, krok dosuwany w przód, boczny cwał
– rzucać, chwytać, toczyć i odbijać piłkę
– bawić się w oparciu o treść piosenek, obserwacji otoczenia,
– improwizować ruchem na zadany temat (liście, wiatr, postacie, zwierzęta)
-zatańczyć poznane tańce: szot, polka ,walc.
GRUPA DZIECI 5-LETNICH
W ciągu całego roku na początku każdego zajęcia stosowane są ćwiczenia rytmiczne utrwalające: marsz, bieg i podskoki oraz muzyczne powitanie.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI
Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne
Dziecko:
– swobodnie określa 3 rejestry wysokości dźwięków, trzy rodzaje tempa, dynamiki z ich stopniowymi zmianami.
– podaje liczbę zwrotek słyszanej piosenki, określa jej budowę ABA,ABC oraz elementy tworzące
piosenkę ( słowa, melodia, rytm, akompaniament)
– rozpoznaje akompaniament do marsza, biegu, podskoków, walca, krakowiaka, itp.
– określa prostymi słowami charakter słyszanej muzyki
– wykonuje rytm piosenki lub tańca w różny sposób (np.. klaskaniem, stukaniem)
– rozpoznaje dźwięk instrumentów przedszkolnych
Ćwiczenia ruchowe, tańce
Dziecko potrafi:
– poruszać się sprężyście unosząc kolana w czasie marszu, biegu i podskoków
– stawiać stopy „z palców”, a przy wszelkiego rodzaju skokach elastycznie uginać kolana
– poruszać się cwałem, galopem, podskokami, skokami obunóż do przodu, tańczyć walca
– właściwie reagować na słyszaną muzykę
-zatańczyć poznane tańce: walc, krakowiak kujawiak.
GRUPA DZIECI 6-LETNICH
W ciągu całego roku na początku każdego zajęcia stosowane są ćwiczenia rytmiczne utrwalające: marsz, bieg i podskoki oraz muzyczne powitanie.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI
Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne
Dziecko:
– odróżnia tempo, dynamikę, rejestry w muzyce oraz prawidłowo określa kierunek linii
melodycznej
– rozpoznaje znane piosenki i tańce
– określa nastroje słyszanej muzyki, odtwarza je ruchem lub rysunkiem
– rozpoznaje budowę AB, ABA, ABC w piosenkach i tańcach
– rozpoznaje i właściwie określa metrum dwu –trzy i czteromiarowego
– wykonuje w różny sposób tematy rytmiczne
– gra na instrumentach perkusyjnych z zestawu przedszkolnego oraz rozpoznaje ich dźwięk
– improwizuje głosem proste melodie do podanych tekstów, układa własne motywy rytmiczne
Ćwiczenia ruchowe
Dziecko potrafi:
– estetycznie poruszać się przy różnego rodzaju marszach, biegach, podskokach, skokach
– dostosować rodzaj ruchu do słyszanej muzyki
– reagować na różne sygnały hamowaniem i pobudzaniem ruchu oraz ustawieniem się
w sali z zachowaniem różnych odległości
– posługiwać się różnymi rekwizytami w zabawach i ćwiczeniach
– krok krakowiaka, polki, walca bez obrotów oraz inne kroki tańców ludowych
– podać proste propozycje interpretacji ruchowej piosenek
Repertuar piosenek
Dziecko:
– udoskonala wykonania piosenek poznanych w poprzednich latach
– zna około 25 nowych piosenek
– śpiewa zespołowo, indywidualnie i w małych grupach z zachowaniem właściwej dynamiki,
artykulacji i tempa
– prawidłowo operuje oddechem.