RYTMIKA

GRUPA DZIECI 3- LETNICH 

W ciągu całego roku na początku każdego zajęcia stosowane są ćwiczenia rytmiczne utrwalające: marsz, bieg i podskoki oraz muzyczne powitanie.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI-CELE OPERACYJNE.

Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne

Dziecko:

– odróżnia rejestry dźwięków granych na pianinie (niski, wysoki)

– określa czy muzyka jest głośna czy cicha

– rozpoznaje akompaniament szybki i wolny

– odróżnia dźwięki czterech instrumentów perkusyjnych: bębenek, kołatka, grzechotka, trójkąt.

– rozpoznaje melodię znanej piosenki zagranej na pianinie, dzwonkach, itp.

– reaguje na kilka prostych sygnałów muzycznych

– przyswaja sobie w całości lub we fragmentach około 10 piosenek

Ćwiczenia i zabawy ruchowe, tańce

Dziecko potrafi:

– utworzyć koło wiązane, bez podania rąk,

– utworzyć rząd

– ustawić się w pary oraz w małe kółeczka, na sygnał zmienić kierunek ruchu.

 

GRUPA DZIECI 4- LETNICH 

W ciągu całego roku na początku każdego zajęcia stosowane są ćwiczenia rytmiczne utrwalające: marsz, bieg i podskoki oraz muzyczne powitanie.

Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI-CELE.

Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne

Dziecko:

– rozpoznaje rejestr wysoki, niski, średni

– odróżnia dynamikę o różnym natężeniu (głośno, cicho, średnio)

– określa tempo szybkie wolne i średnio szybkie

– wykonuje prosty rytm piosenki lub tańca za pomocą klaskania, stukania, gry na

instrumentach perkusyjnych

– rozpoznaje i określa charakter muzyki (skoczna, smutna, wesoła.

-odróżnia dźwięk wybranych kilku instrumentów perkusyjnych.

-rozpoznaje melodię piosenek po usłyszeniu ich fragmentów melodycznych.

-prawidłowo reaguje na kilka sygnałów dźwiękowych.

– ustawić się w kole, w dwóch kołach, rzędzie, szeregu, parach, w luźnej grupie

– utrzymać równowagę przy ćwiczeniach z przyrządami, skokach, obrotach, itp.

– wykonywać dwie czynności jednocześnie (koordynacja ruchowa)

– skoki, podskoki, krok dosuwany w przód, boczny cwał

– rzucać, chwytać, toczyć i odbijać piłkę

– bawić się w oparciu o treść piosenek, obserwacji otoczenia,

– improwizować ruchem na zadany temat (liście, wiatr, postacie, zwierzęta)

-zatańczyć poznane tańce: szot, polka ,walc.

GRUPA DZIECI  5-LETNICH


W ciągu całego roku na początku każdego zajęcia stosowane są ćwiczenia rytmiczne utrwalające: marsz, bieg i podskoki oraz muzyczne powitanie.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI

Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne

Dziecko:

– swobodnie określa 3 rejestry wysokości dźwięków, trzy rodzaje tempa, dynamiki z ich stopniowymi zmianami.

– podaje liczbę zwrotek słyszanej piosenki, określa jej budowę ABA,ABC oraz elementy tworzące

piosenkę ( słowa, melodia, rytm, akompaniament)

– rozpoznaje akompaniament do marsza, biegu, podskoków, walca, krakowiaka, itp.

– określa prostymi słowami charakter słyszanej muzyki

– wykonuje rytm piosenki lub tańca w różny sposób (np.. klaskaniem, stukaniem)

– rozpoznaje dźwięk instrumentów przedszkolnych

Ćwiczenia ruchowe, tańce

Dziecko potrafi:

– poruszać się sprężyście unosząc kolana w czasie marszu, biegu i podskoków

– stawiać stopy „z palców”, a przy wszelkiego rodzaju skokach elastycznie uginać kolana

– poruszać się cwałem, galopem, podskokami, skokami obunóż do przodu, tańczyć walca

– właściwie reagować na słyszaną muzykę

-zatańczyć poznane tańce: walc, krakowiak kujawiak.

 

GRUPA DZIECI  6-LETNICH



W ciągu całego roku na początku każdego zajęcia stosowane są ćwiczenia rytmiczne utrwalające: marsz, bieg i podskoki oraz muzyczne powitanie.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI

Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne

Dziecko:

– odróżnia tempo, dynamikę, rejestry w muzyce oraz prawidłowo określa kierunek linii

melodycznej

– rozpoznaje znane piosenki i tańce

– określa nastroje słyszanej muzyki, odtwarza je ruchem lub rysunkiem

– rozpoznaje budowę AB, ABA, ABC w piosenkach i tańcach

– rozpoznaje i właściwie określa metrum dwu –trzy i czteromiarowego

– wykonuje w różny sposób tematy rytmiczne

– gra na instrumentach perkusyjnych z zestawu przedszkolnego oraz rozpoznaje ich dźwięk

– improwizuje głosem proste melodie do podanych tekstów, układa własne motywy rytmiczne

Ćwiczenia ruchowe

Dziecko potrafi:

– estetycznie poruszać się przy różnego rodzaju marszach, biegach, podskokach, skokach

– dostosować rodzaj ruchu do słyszanej muzyki

– reagować na różne sygnały hamowaniem i pobudzaniem ruchu oraz ustawieniem się

w sali z zachowaniem różnych odległości

– posługiwać się różnymi rekwizytami w zabawach i ćwiczeniach

– krok krakowiaka, polki, walca bez obrotów oraz inne kroki tańców ludowych

– podać proste propozycje interpretacji ruchowej piosenek

Repertuar piosenek

Dziecko:

– udoskonala wykonania piosenek poznanych w poprzednich latach

– zna około 25 nowych piosenek

– śpiewa zespołowo, indywidualnie i w małych grupach z zachowaniem właściwej dynamiki,

artykulacji i tempa

– prawidłowo operuje oddechem.