PROGRAMY

W przedszkolu jest realizowany program autorski ekologiczno- zdrowotny: „Jestem małym ekologiem – wiem jak dbać o swoje zdrowie i Planetę na której żyję”.

Tematyka na Rok szkolny 2024/2025

 

  1. Szk. 2024/2025
  2. Budowa człowieka. Orientacja w schemacie własnego ciała.
  3. Poznanie zmysłów: słuch, węch, dotyk, wzrok, smak . Ich rola w funkcjonowaniu organizmu.
  4. Owoce i warzywa jako główne źródła witamin. Rola witamin dla życia.
  5. Niezdrowa żywność . Wpływ spożywania niezdrowych produktów na zdrowie. Skutki spożywania tych produktów.
  6. Pochodzenie żywności.
  7. Podstawowa higiena osobista.
  8. Choroby jako skutek niewłaściwego stepowania. Sposoby zapobiegania im.
  9. Zrozumienie konieczności doboru stroju do panujących warunków atmosferycznych.

Poza tym:

   „JESTEM POLAKIEM” – Projekt

 

Wrażliwość emocjonalna dziecka w wieku  przedszkolnym, wyobraźnia oraz spontaniczne zaciekawienie otaczającym światem sprzyjają kształtowaniu w jego świadomości obrazu Ojczyzny, a także pozytywnego, serdecznego stosunku do niej. Jednak  pojęcie ojczyzny jest dla małego dziecka pojęciem abstrakcyjnym. Z tego względu kształtując postawę miłości oraz przywiązania do Ojczyzny u dziecka przedszkolnego należy rozpocząć od kształtowania postaw wobec jego najbliższego, dobrze mu znanego otoczenia: rodziny, miasta, regionu. Wychodząc z tego założenia treści projektu zostały pogrupowane w następujące ośrodki tematyczne:

  1. Moja rodzina
  2. Moje miasto
  3. Mój kraj

Treści wchodzące w skład wyżej wymienionych ośrodków włączone zostały w plan całorocznej pracy dydaktyczno – wychowawczej jako odrębna tematyka tygodniowa, bądź pojedyncze zajęcia okolicznościowe bądź realizowane w ramach innych tematów globalnych.

Abstrakcyjne pojęcie ojczyzny stanie się dla dziecka zrozumiałe, gdy pozna i zrozumie konkretne składniki zakresu pojęcia ojczyzny: określone symbole, obyczaje, obrzędy, ludzi. Stąd treści programowe w znacznej mierze koncentrują się na tych zrozumiałych dzieciom składnikach.

Założenia programowe zawarte zostały w następujących obszarach edukacyjnych:

  1. Poznawanie i rozumienie siebie i świata

– Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości społeczno – kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej oraz poznawanie dzieł kultury.

–           Wzbudzanie zainteresowań obrazem (ilustracją) i tekstem.

  1. Nabywanie umiejętności poprzez działanie

– Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności, z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

III.      Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie

– Tworzenie okazji do pełnienia przez dziecko różnych ról w układach interpersonalnych, ze zwróceniem uwagi na rolę dziecka w rodzinie.

  1. Budowanie systemu wartości

–           Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych, takich jak dobro, prawda, miłość, piękno.

 

CELE PROJEKTU

Celem ogólnym projektu „Jestem Polakiem” jest budzenie wśród dzieci miłości i przywiązania do ziemi ojczystej.

Dążąc do rozbudzenia uczuć patriotycznych u przedszkolaków należy rozpocząć od najbliższego otoczenia dziecka, pogłębić jego więź z rodziną, z miastem, w którym żyje, aby stopniowo przejść od tej „małej ojczyzny” do Ojczyzny – Polski, poznawać ją, doceniać, darzyć przywiązaniem i szacunkiem. Z powyższego założenia wynikają cele szczegółowe.

Cele szczegółowe programu to:

–  wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną (rodzicami, dziadkami),

–  zapoznanie z najbliższą okolicą,

–  uwrażliwienie na piękno ojczystej przyrody,

–  budzenie poczucia przynależności narodowej (mówimy po polsku, jesteśmy Polakami, nasz kraj to Polska),

– zapoznanie z regionami kraju i kulturą ludową oraz najważniejszymi w kraju miastami,

–  wpajanie szacunku dla symboli narodowych,

–  przybliżanie przeszłości narodu (legendy, podania),

–  zapoznanie ze świętami oraz związanymi z nimi polskimi tradycjami i obrzędami,

–  przybliżenie dzieciom dorobku kulturowego oraz sylwetek wielkich Polaków: Mikołaja Kopernika, Jana Matejki i Fryderyka Chopina.

„Dziecięca matematyka”

 

program opracowany przez prof. Edytę Gruszczyk – Kolczyńską i Ewę Zielińską opiera się na osobistych doświadczeniach, które pomagają tworzyć pojęcia co przyczynia się do rozwoju myślenia, mowy, koncentracji, uwagi i rozumienia.

Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społecznym, kulturowym i przyrodniczym. Aby realizacja tych celów prowadziła do oczekiwanych efektów, w swojej pracy pedagogicznej wspieramy się programem nauczania „Dziecko w swoim żywiole” dla dzieci 3-5 letnich (autorki: Anna Pawłowska – Niedbała, Dorota Kucharska, Justyna Ćwięcicka) Wydawnictwo „Nowa Era”. Program edukacyjny „Dziecko w swoim żywiole” to podróż przez żywioły, które funkcjonują jako parasol rozłożony nad porami roku: ziemia nad jesienią, ogień nad zimą, woda nad wiosną i powietrze nad latem. Tematy kompleksowe tworzą konsekwentną całość pozwalającą odczuć różne oblicza żywiołów – od bezpośredniego kontaktu przez łączące się z nimi barwy, zjawiska, emocje, skojarzenia. Koncepcja serii skłania do aktywności poznawczej – najlepiej pamiętamy to, czego sami doświadczamy, co sami przeżyjemy. Program ten został opracowany z myślą o przygotowaniu dzieci do szkoły, poczynając od najmłodszej grupy przedszkolnej. W przypadku 3 – latków najważniejszy jest proces adaptacji, od którego zaczyna się kształtowanie nastawienia dziecka do przedszkola oraz budowanie systemu współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. W warstwie merytorycznej program zakłada wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka dbając o jego rozwój społeczny, poznawczy, emocjonalny i ruchowy. Stawia dziecko w centrum zainteresowania i dostosowuje treści do jego potrzeb i możliwości. Program „Dziecko w swoim żywiole” wpisuje się w koncepcję zasad pracy pedagogicznej realizującej zasady:

  • zaspokajania potrzeb: fizycznych, psychicznych i społecznych,
  • aktywności: rozbudzanie naturalnej potrzeby dzieci,
  • indywidualizacji: otoczenie troską każdego dziecka; formy realizacji programu dostosowane są do potrzeb i możliwości dziecka,
  • organizowanie życia społecznego: wychowanie w grupie i przez grupę, normy i ich postrzeganie, współpraca,
  • integracji: łączenie rozwoju psychicznego i fizycznego, łączenie treści z różnych dziedzin wychowania i kształcenia.

Przedszkole bierze również udział w programach sanepidowskich: „Więcej wiem, mniej choruję” oraz „Skąd się biorą produkty ekologiczne”.

Prezentacja SZKOLENIOWA Więcej Wiem Mniej Choruję 20222023

Przedstawiamy także materiały dotyczące wszawicy.

wszawica-prezentacja rodzice

wszystko o wszawicy broszura

wszystko o wszawicy ulotka

wszystko o wszawicy plakat

Przydatne linki dotyczące wszawicy;

https://www.gov.pl/web/psse-warszawa/profilaktyka-wszawicy

https://www.gov.pl/web/gis/wszawica–leczenie-i-zapobieganie–fakty-i-mity-o-wszawicy