W przedszkolu jest realizowany program autorski ekologiczno- zdrowotny: „Jestem małym ekologiem – wiem jak dbać o swoje zdrowie i Planetę na której żyję”.
Tematyka na Rok szkolny 2024/2025
- Szk. 2024/2025
- Budowa człowieka. Orientacja w schemacie własnego ciała.
- Poznanie zmysłów: słuch, węch, dotyk, wzrok, smak . Ich rola w funkcjonowaniu organizmu.
- Owoce i warzywa jako główne źródła witamin. Rola witamin dla życia.
- Niezdrowa żywność . Wpływ spożywania niezdrowych produktów na zdrowie. Skutki spożywania tych produktów.
- Pochodzenie żywności.
- Podstawowa higiena osobista.
- Choroby jako skutek niewłaściwego stepowania. Sposoby zapobiegania im.
- Zrozumienie konieczności doboru stroju do panujących warunków atmosferycznych.
Poza tym:
„JESTEM POLAKIEM” – Projekt
Wrażliwość emocjonalna dziecka w wieku przedszkolnym, wyobraźnia oraz spontaniczne zaciekawienie otaczającym światem sprzyjają kształtowaniu w jego świadomości obrazu Ojczyzny, a także pozytywnego, serdecznego stosunku do niej. Jednak pojęcie ojczyzny jest dla małego dziecka pojęciem abstrakcyjnym. Z tego względu kształtując postawę miłości oraz przywiązania do Ojczyzny u dziecka przedszkolnego należy rozpocząć od kształtowania postaw wobec jego najbliższego, dobrze mu znanego otoczenia: rodziny, miasta, regionu. Wychodząc z tego założenia treści projektu zostały pogrupowane w następujące ośrodki tematyczne:
- Moja rodzina
- Moje miasto
- Mój kraj
Treści wchodzące w skład wyżej wymienionych ośrodków włączone zostały w plan całorocznej pracy dydaktyczno – wychowawczej jako odrębna tematyka tygodniowa, bądź pojedyncze zajęcia okolicznościowe bądź realizowane w ramach innych tematów globalnych.
Abstrakcyjne pojęcie ojczyzny stanie się dla dziecka zrozumiałe, gdy pozna i zrozumie konkretne składniki zakresu pojęcia ojczyzny: określone symbole, obyczaje, obrzędy, ludzi. Stąd treści programowe w znacznej mierze koncentrują się na tych zrozumiałych dzieciom składnikach.
Założenia programowe zawarte zostały w następujących obszarach edukacyjnych:
- Poznawanie i rozumienie siebie i świata
– Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości społeczno – kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej oraz poznawanie dzieł kultury.
– Wzbudzanie zainteresowań obrazem (ilustracją) i tekstem.
- Nabywanie umiejętności poprzez działanie
– Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności, z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.
III. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie
– Tworzenie okazji do pełnienia przez dziecko różnych ról w układach interpersonalnych, ze zwróceniem uwagi na rolę dziecka w rodzinie.
- Budowanie systemu wartości
– Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych, takich jak dobro, prawda, miłość, piękno.
CELE PROJEKTU
Celem ogólnym projektu „Jestem Polakiem” jest budzenie wśród dzieci miłości i przywiązania do ziemi ojczystej.
Dążąc do rozbudzenia uczuć patriotycznych u przedszkolaków należy rozpocząć od najbliższego otoczenia dziecka, pogłębić jego więź z rodziną, z miastem, w którym żyje, aby stopniowo przejść od tej „małej ojczyzny” do Ojczyzny – Polski, poznawać ją, doceniać, darzyć przywiązaniem i szacunkiem. Z powyższego założenia wynikają cele szczegółowe.
Cele szczegółowe programu to:
– wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną (rodzicami, dziadkami),
– zapoznanie z najbliższą okolicą,
– uwrażliwienie na piękno ojczystej przyrody,
– budzenie poczucia przynależności narodowej (mówimy po polsku, jesteśmy Polakami, nasz kraj to Polska),
– zapoznanie z regionami kraju i kulturą ludową oraz najważniejszymi w kraju miastami,
– wpajanie szacunku dla symboli narodowych,
– przybliżanie przeszłości narodu (legendy, podania),
– zapoznanie ze świętami oraz związanymi z nimi polskimi tradycjami i obrzędami,
– przybliżenie dzieciom dorobku kulturowego oraz sylwetek wielkich Polaków: Mikołaja Kopernika, Jana Matejki i Fryderyka Chopina.
„Dziecięca matematyka”
program opracowany przez prof. Edytę Gruszczyk – Kolczyńską i Ewę Zielińską opiera się na osobistych doświadczeniach, które pomagają tworzyć pojęcia co przyczynia się do rozwoju myślenia, mowy, koncentracji, uwagi i rozumienia.
Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społecznym, kulturowym i przyrodniczym. Aby realizacja tych celów prowadziła do oczekiwanych efektów, w swojej pracy pedagogicznej wspieramy się programem nauczania Dziecko w swoim żywiole dla dzieci 3-5 letnich (autorki: Anna Pawłowska Niedbała, Dorota Kucharska, Justyna Ćwięcicka) Wydawnictwo Nowa Era. Program edukacyjny Dziecko w swoim żywiole to podróż przez żywioły, które funkcjonują jako parasol rozłożony nad porami roku: ziemia nad jesienią, ogień nad zimą, woda nad wiosną i powietrze nad latem. Tematy kompleksowe tworzą konsekwentną całość pozwalającą odczuć różne oblicza żywiołów od bezpośredniego kontaktu przez łączące się z nimi barwy, zjawiska, emocje, skojarzenia. Koncepcja serii skłania do aktywności poznawczej najlepiej pamiętamy to, czego sami doświadczamy, co sami przeżyjemy. Program ten został opracowany z myślą o przygotowaniu dzieci do szkoły, poczynając od najmłodszej grupy przedszkolnej. W przypadku 3 latków najważniejszy jest proces adaptacji, od którego zaczyna się kształtowanie nastawienia dziecka do przedszkola oraz budowanie systemu współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. W warstwie merytorycznej program zakłada wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka dbając o jego rozwój społeczny, poznawczy, emocjonalny i ruchowy. Stawia dziecko w centrum zainteresowania i dostosowuje treści do jego potrzeb i możliwości. Program Dziecko w swoim żywiole wpisuje się w koncepcję zasad pracy pedagogicznej realizującej zasady:
- zaspokajania potrzeb: fizycznych, psychicznych i społecznych,
- aktywności: rozbudzanie naturalnej potrzeby dzieci,
- indywidualizacji: otoczenie troską każdego dziecka; formy realizacji programu dostosowane są do potrzeb i możliwości dziecka,
- organizowanie życia społecznego: wychowanie w grupie i przez grupę, normy i ich postrzeganie, współpraca,
- integracji: łączenie rozwoju psychicznego i fizycznego, łączenie treści z różnych dziedzin wychowania i kształcenia.
Przedszkole bierze również udział w programach sanepidowskich: „Więcej wiem, mniej choruję” oraz „Skąd się biorą produkty ekologiczne”.
Prezentacja SZKOLENIOWA Więcej Wiem Mniej Choruję 20222023
Przedstawiamy także materiały dotyczące wszawicy.
Przydatne linki dotyczące wszawicy;
https://www.gov.pl/web/psse-warszawa/profilaktyka-wszawicy
https://www.gov.pl/web/gis/wszawica–leczenie-i-zapobieganie–fakty-i-mity-o-wszawicy
